Over mij

Werkervaring

Wat mijn droom was op mijn 20e? Een eigen salon! Maar ik wilde eerst werkervaring opdoen als hairstylist. Na een aantal jaren werkervaring kon ik bij Wella aan de slag als educator. Een geweldige baan, heel divers en uitdagend. Daar houd ik van! Geen dag was hetzelfde. De ene dag gaf ik een ‘in-salon-kleurtraining’, de volgende dag gaf ik een presentatie aan 150 vakgenoten. Ook leerde ik de leverancierskant van de kappersbranche kennen en de zakelijke saleskant (in- en verkoop).

Mijn eigen salon

In 2004 werd mijn droom werkelijkheid: ik nam een kapsalon over op de Beethovenstraat in Amsterdam. Ik kan je zeggen; hier was veel werk aan de winkel. Alle energie was uit deze salon toen ik begon. En aan de inrichting was al 25 jaar niets gedaan. Het klantenbestand bestond uit chique dames en heren (op leeftijd) en de openingstijden waren merkwaardig krap. Daar heb ik de eerste veranderingen doorgevoerd. Ik paste de openingstijden aan om een jonger publiek te bereiken en ik deed een kleine restyling van het interieur. Twee jaar later liep de salon zo goed, dat er een grote verbouwing volgde, daarna heb ik een grotere retailhoek geplaatst en een uitbreiding van personeel en behandelstoelen.

werkervaring

“Iedere verandering leverde me
meer klanten en omzet op.”

het-idee-achter
Het gemis

Vaak dacht ik: had ik maar een compagnon aan wie ik vragen kon stellen, iemand om mee te sparren en dingen te delen. Alles zelf doen is zwaar.
Ik liep tegen dingen aan als:
• Hoe krijg ik mijn team enthousiast mee in mijn plannen?
• Ik wil mijn team trainen maar ben zelf te druk op de werkvloer.
• Ik voel me vast zitten tussen 4 muren en kan geen kant op.
• Waar vind ik goede kappers die voor mij willen werken?
• Hoe krijg ik de marketing-jaarkalender synchroon met de verschillende acties van leveranciers?
• Welke doelen kan ik opstellen voor mijn medewerkers?

• Welke salonautomatisering past bij ons?
• Hoe kan ik mijn productverkoop verhogen?
• Mijn medewerkers durven niet commercieel te zijn.
• Mijn topkapper gaat weg en mijn team is ineens minder sterk.
• Hoe krijg ik meer klanten, meer omzet?
• Hoe boor ik nieuwe doelgroepen aan?
• Wie zijn wij eigenlijk?
• Wat doen onze concurrenten anders dan wij?
• Ik moet de prijs verhogen maar hoe dan?

Veel vragen waar ik graag een sparringpartner voor had gehad.

The next dream

Ik verlangde ernaar om mijn salon eens onder een vergrootglas te leggen om te zien of alles nog wel klopte. Ik had behoefte aan iemand die voor een bepaalde periode met mij meeliep:
• aan wie ik vragen kon stellen
• mee kon sparren en ervaringen delen
• om meer overzicht te creëren
• mij een spiegel voor kon houden
Die als het ware een stappenplan maakte met mij en er ook nog voor kon zorgen dat die stappen werden gezet. Dat zette me aan het denken. Waarom niet mijn ervaring inzetten om zelf zo’n rol te vervullen? En zo veranderde mijn droom rond mijn 40e.

Next Step in Company werd geboren. Ik wil graag met saloneigenaren de puntjes op de i zetten. Samen stappen maken naar:
• meer omzet
• professionaliteit
• kwaliteit
• meer plezier
• optimaal teamwork op de werkvloer
• baas zijn over eigen agenda
• werkcoach zijn

Ik raak geïnspireerd door succesvolle ondernemers, steden, reizen, productinnovaties, originaliteit, winkelconcepten, consumententrends, mensen die hun gevoel volgen en durven kiezen, maar ook van hele kleine dingen.

Als ondernemer zet ik mijn tanden in een project. Ik ben goed op de hoogte van wat er speelt in onze branche. Mijn enthousiasme en probleemoplossend vermogen is hoog. Ik houd van teams aansturen, keuzes maken en vernieuwingen doorvoeren. Ik ben empathisch, eerlijk, betrouwbaar en een doorzetter.

Laat jij je door mij begeleiden met het realiseren van jouw droomsalon?

Heleen Lambers

logo-web